Sunday 15 January 2012

WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W



Rasulullah s.a.w berwasiat, cintailah fakir miskin,berbanyakkanlah silaturrahim, jangan suka meminta-minta dan jangan takut celaan dalam berdakwah, "Dari Abu Dzar ia berkata: "kekasihku ( Rasulullah s.a.w ) berwasiat kepadaku dengan TUJUH PERKARA iaitu:-

1. Supaya aku mencintai orang-orang miskin dan dekat dengan mereka.
2. Baginda memerintahku agar aku melihat orang-orang berada dibawah ku dan tidak melihat orang yg berada diatasku.
3. Baginda memerintahkan agar aku menyambung silaturrahim dengan kaum kerabat meski mereka berlaku kasar kepadaku.
4. Aku diperintahkan agar memperbanyakkan ucapan lahaulawalaaquwwataillahbillah.
5. Aku diperintahkan untuk mengatakan kebenaran meskipun pahit.
6. Baginda berwasiat agar aku tidak takut dengan celaan orang yang mencela dalam berdakwah kepada Allah.
7. Baginda melarang aku agar tidak meminta-minta sesuatu kepada manusia.

(Riwayat Ahmad)

No comments:

Post a Comment